Kojbygge och 3-månaderskontroll
Kojbygge i soffan! Standard här hemma varje vardags-morgon. M dikterar och jag bygger, "här ska det vara en dörr" eller "taket ska hänga såhär". Det är ju rätt roligt som ni kan se :)

Den här charmören har varit på sin 3-månaderskontroll idag och han hade vuxit på både längden och bredden, precis enligt sin kurva. 3-månaderskontrollen innebär också en spruta i varje lår, och såklart kom det några små tårar precis efter sticken, men resten av dagen har han varit lika pigg och glad som vanligt.

Hej hej från mamman :D
Att vara kär i en stad
När man kommer till en plats och bara känner att nu är jag hemma eller när man kommer en plats och man blir avslappnad och mår så bra, då har man nog hittat rätt. Det är precis så som både jag och Erik känner om Berlin. Jag tror inte att det går en dag utan att någon säger något berlin-relaterat i vårt hem.
Vad är det då som gör staden så underbar? Jag tror först och främst att det är den avslappnade stämningen. Människor hänger ute på stan, i parker och lekparker, sitter runt med spree och umgås tillsammans istället för att vara hemma. Hela Berlin är liksom som ett vardagsrum! Det som gör Berlin så intressant är dess historia och allt staden har gått igenom som man fortfarande ser så tydliga spår av överallt. Berlin känns också väldigt fritt. Man tillåts att vara sig själv utan att det anses vara konstigt. Man kan klä sig precis som man vill utan att någon tittar snett. Det finns t.ex. ingen tydlig mode-trend som alla ungdomar följer utan man klär sig individuellt i det man själv trivs i. Och vi ska inte glömma maten och drickan, Radler och currywürst i mitt hjärta! <3 Och dönerkebab och all rolig choklad i mataffärerna. En annan sak som är fantastiskt är att det finns så mycket att göra och att staden är så himla barnvänlig. Så många museum, ingen lekpark är den andra lik (sago-tema i den ena och djur-tema i den andra), så många upplevelse-center, konst-turer genom staden, så bra shopping (både alla stora kedjor och små butiker i någon typisk Berlin-gränd), osv. Skulle kunna fortsätta hur länge som om varför staden är bäst, men här kommer istället lite bilder från våra Berlin-besök genom åren.

2008

Mitt första Berlin-besök och Eriks andra. Så små! Vi var i Berlin två dagar tillsammans med Eriks familj och turistade oss och åt gott och umgicks. Hur mysigt som helst!

2010

Har ingen bild från det här besöket på min dator, men jag var i Berlin på skolresa med min konstklass på Universitetet. En fantastisk resa med väldigt många museibesök, utekvällar, restaurangbesök, shopping, konversationer på tyska fast att tyskan haltade väldigt mycket och så mycket mer.

2012

Första gången som Erik och jag åkte till Berlin ensamna var sommaren 2012. Vi gick och gick och gick. Så ont i våra fötter. Man tänker att Berlin ska vara så stort och att man måste åka tunnelbana överallt, men det går faktiskt att komma fram ganska bra tills fots (även om s-bahn och u-bahn går mycket fortare). Det var nog under den här resan som vi förälskade oss i staden.

2014

2014 var vi i Berlin i april, det var sommar och M låg i min mage.

2015

M hade kommit och hunnit fylla 1 år. Hennes premiär-resa till Berlin!

2016

Vår bröllopsresa! Den här resan pratar M fortfarande om och hon pratar om att hon vill åka båt till Berlin och göra saker i Berlin. Hon har verkligen fått växa in i min och Eriks kärlek till denna stad.
Sista riktiga semesterdagen
Igår var det fredag och sista semesterdagen innan jobb och förskola drar igång igen nästa vecka. Dagen började som de flesta andra dagarna, nämligen med kaffe i soffan medan vårt stora barn tittar på barn-tv och leker.

En stund senare vaknade den här solstrålen <3

Lek på (det väldigt röriga) rummet! Längtar till lägenheten är iordning och man bara kan bo. Innan det sker så ska hall och kök tapetseras vecka 39, alla lådor ska packas upp och alla möbler ska på rätt plats. Klockstapeln på första bilden står bara där till hallen är tapetserad.

På eftermiddagen åkte vi till Söderköping för att äta glass från Smultronstället. Gott!

Nu väntar alltså en lördag och en söndag innan Erik börjar jobba och på tisdag drar förskolan igång igen. Då ska vi tillbaka till vardagsrutiner, vilket jag nästan längtar lite efter. Men innan ledigheten är slut väntar middag med vänner och ett födelsedagskalas! Vad ska ni hitta på i helgen?